Адвокат не вирішує проблеми клієнта, а лише надає йому правову допомогу, – Регіна Гусейнова
Про те, як побудувати довірливі стосунки, знаючи, що клієнт завжди недоговорює, радила слухачам Legal High School Регіна Гусейнова адвокат, керуючий партнер АО Justem, член Ради адвокатів Київської області. Вона зазначила, що клієнти не завжди свідомо прагнуть обманути адвоката. Як і всі люди вони обманюють щоб здаватися кращими, або тому, що забули якусь інформацію, або просто їм здалося що події відбувалися саме так.
Про те, як побудувати довірливі стосунки, знаючи, що клієнт завжди недоговорює, радила слухачам Legal High School Регіна Гусейнова адвокат, керуючий партнер АО Justem, член Ради адвокатів Київської області. Вона зазначила, що клієнти не завжди свідомо прагнуть обманути адвоката. Як і всі люди вони обманюють щоб здаватися кращими, або тому, що забули якусь інформацію, або просто їм здалося що події відбувалися саме так.
Лектор наголосила, що перше правило адвоката – слухати усе, що говорить клієнт. У нього болить і він хоче про це поговорити. Якщо не будете слухати ви – він знайде інші вуха, тобто адвоката. Саме від того, наскільки уважно слухає клієнта адвокат під час першої зустрічі залежить рівень довіри до нього клієнта в майбутньому – переконана вона. При цьому існує ризик, що клієнт емоційно прив’яжеться до адвоката і буде звертатися до нього з усіх питань.
Друге правило адвоката – записувати ключові події, дати і цифри, а також прізвища фігурантів, аби не заплутатися у фактах. Для побудови в майбутньому правової позиції бажано вести конспект розмови.
Третє правило – ставити уточнюючі запитання на кшталт: чи вірно я зрозумів що…; що саме ви розумієте, коли кажете усе майно; пропозиція противній стороні містить у собі: 1., 2., 3…
Четверте правило на думку лектора – звіряти усе з документами. Вона радить перевіряти наявність документів та їх відповідність словам клієнта, а також звіряти дати, суми, правильність написання прізвищ, імен і по-батькові.
Втім, і документам можна вірити не завжди, відтак п’яте правило – не вірити документам, а працювати з реєстрами нерухомого і рухомого майна.
Регіна Гусейнова радила слухачам Legal High School не сподіватися на «авось» і не братися за справи не свого юридичного профілю. У випадку необхідності – не соромитися підключати до справи колег. Вона взагалі не радить критикувати колег-адвокатів, які вели справу до вас, бо є така річ як колективна репутація та правила адвокатської етики.
Говорячи про роботу з оригіналами документів вона радила робити копії та ніколи не приймати на зберігання оригінали документів – на суд оригінали має нести клієнт.
Ще однією порадою для молодих адвокатів було ніколи не обіцяти того, що неможливо виконати. Невиконана обіцянка ляже темною плямою на репутацію адвоката, тому краще пропонувати раціональну альтернативу. При цьому лектор наголосила слухачам не дозволяти клієнтові перекладати на адвоката відповідальність за власні рішення. На її думку виключно клієнт, а не адвокат, повинен підписувати основні процесуальні документи (позови, скарги).
Лектор вважає, що адвокат не вирішує проблеми клієнта, а лише надає йому правову допомогу. Тим більше, що проблема клієнта може лежати не в правовій площині. Вона не радила переходити з клієнтом на дружні відносини – достатньо, якщо він довіряє вам як професіоналу і прислухається до ваших порад. Потрібно при цьому пам’ятати, що клієнт – це не назавжди – він має право на будь-якому етапі відмовитися від ваших послуг без будь-яких пояснень.
Регіна Гусейнова наголосила на важливості довірливих відносин між клієнтом та адвокатом на надала критерії визначення відсутності такої довіри. Також вона сформулювала поняття «токсичний клієнт», навела його характерні ознаки та дала поради поводження з таким клієнтом, а також з клієнтом – політичною фігурою.