Сезон декларування закінчився і суб’єкти декларування зітхнули з полегшенням. Ну, що суб’єкти декларування, розслабились? А не треба. Що у нас знову поганого?
Новий Порядок проведення повних перевірок декларації. Якщо коротко, то: збільшено строки перевірки, результатом перевірки тепер замість рішення є довідка, яку суб’єкт декларування може і не побачити ніколи, відсутність визначення поняття «недостовірної інформації» і це ще не кінець.
Перефразуючи відомого російського адвоката Генрі Резніка, скажу: «Іншого НАЗК у мене для вас немає». Нагадаю, згідно Закону України «Про запобігання корупції» повну перевірку декларації проводитимуть навіть протягом трьох років після припинення діяльності суб’єктів декларування.
Обов’язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які обіймають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктів декларування, які обіймають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджується Національним агентством.
Також обов’язковій повній перевірці підлягають декларації, подані іншими суб’єктами декларування у разі виявлення у них невідповідностей за результатами логічного та арифметичного контролю.
Національне агентство проводить повну перевірку декларації, а також самостійно проводить повну перевірку інформації, яка підлягає відображенню в декларації щодо членів сім’ї суб’єкта декларування у випадках, коли член сім’ї при заповненні суб’єктом декларації не надав інформації.
Звертаємо увагу, що згідно нової редакції п.1 ст. 50 Закону України «Про запобігання корупції» саме Національне агентство визначає порядок відбору декларацій для проведення обов’язкової повної перевірки та черговість такої перевірки на підставі оцінки ризиків, а також саме НАЗК визначає порядок автоматизованого розподілу обов’язків з проведення повної перевірки між уповноваженими особами Національного агентства. Тобто, агентство саме собі визначає і встановлює правила.
Всі ми хочемо чесних, прозорих і справедливих правил.
Чого я очікувала? Багато чого, але про все по черзі.
- Зменшення, скажімо так, певних упереджених, на мою думку, проявів вибірковості повних перевірок, чим так славився минулий склад НАЗК. Суб’єкти декларування очікували прозорих правил гри. Коли прозоро і зрозуміло встановлюються параметри для відбору декларацій на перевірку, а не обираються «найжирніші декларації» або декларації «неугодних». Неприйнятною є ситуація, коли НАЗК працює не як державний орган, а як кістень, яким можна залякати.
Як обиратимуть декларації для перевірки? Як і за минулого порядку, як Бог, вибачте, посадова особа на душу покладе. Система ЛАК, про яку трубили на всіх перехрестях, лише один з манюніх елементів перевірки. Перелік підстав для проведення повної перевірки теж не дуже змінився. Наприклад, якщо я напишу в Інтернеті чи на паркані, що якась особа приховала щось у декларації, це вже може стати підставою для повної перевірки. Цікаво, чи розпочнуть повну перевірку декларації, наприклад, новообраного генерального прокурора? Десь читала, що вона не задекларувала годинник дуже коштовний. Частина інших підстав є в Законі, частину на свій розсуд встановить НАЗК.
- Також цікавою є норма, яка зобов’язує не лише державні органи, установи та органи місцевого самоврядування надавати відповідь НАЗК на їх запити, а також відповідно зобов’язує нотаріусів, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, експертів, громадян та їх об’єднань. Цю норму НАЗК повністю преписало зі ст.12 ЗУ «Про запобігання корупції». Але, увага: все це НАЗК має робити у встановленому законом порядку. Яким законом встановлено той порядок? Бо вищезгаданий закон таких норм не має.
А якщо я громадянин, але не суб’єкт декларування і не надам відомості, що мені за це буде? Штраф від ста до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян відповідно до статті 188-46 КУпАП: невиконання законних вимог (приписів) Національного агентства з питань запобігання корупції. Що робити? Подумати чи дійсно ви є володільцем запитуваної інформації або послатися на 63-ю статтю Конституції України. Нагадую, що згідно цієї статті «особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом».
- А ще НАЗК зможе перевіряти один і той же період, скільки їй заманеться, «якщо наявні нові джерела інформації, що не були доступні під час проведення попередньої перевірки». Ще із геніального: «у разі неможливості самостійного встановлення ринкової вартості задекларованих активів на дату їх набуття за наявності обґрунтованих сумнівів щодо точності задекларованих активів, у тому числі з урахуванням отриманої інформації, Національне агентство відповідно до законодавства може залучати спеціалістів та експертів». Я навіть соромлюсь спитати: « А за чий рахунок банкет?» Експерт НАЗК проти експерта суб’єкта декларування – це епічна битва, але на чиєму полі?
Збільшення вдвічі строку проведення повної перевірки навряд чи можна віднести до позитивних змін. Тепер строк проведення повної перевірки зріс до 120-ти днів, і його може бути продовжено ще на 60 днів, тобто у підсумку маємо 6 місяців для проведення повної перевірки. Нагадую, раніше було 60+30=90.
- Також у новому порядку відсутня низка важливих визначень і норм. Наприклад, кудись зникло визначення поняття недостовірної інформації. Це значно ускладнить тлумачення поняття подання недостовірної інформації у декларації, адже згідно ст. 172-6КУпАП за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності.
5. Ще засмучує зникнення з Порядку проведення повної перевірки принципів проведення повних перевірок, в тому числі верховенства права, принципу об’єктивності і т.д. Звісно, кому ж потрібне те верховенство, окрім адвокатів.
6. І найсумніша, на мій погляд, новина – новий Порядок скасував рішення за результатами повної перевірки, запровадивши підсумковий акт у формі довідки. Однак у Порядку відсутній обов’язок НАЗК по надсиланню такої довідки суб’єкту декларування, як і немає зобов’язання надати цю довідку на вимогу суб’єкта декларування. Якщо пам’ятаєте, у минулому порядку ухвалене рішення після прийняття суб’єкту декларування надсилалося поштою.
Ну що ж, якщо іншого НАЗК немає, то будемо працювати з тим, яке є!
Не заощаджуйте на адвокатах, Панове!